reviews

Birthdays at Tiffany’s: champagne en zilver

Voor je dit blog leest:

”Hand me my purse darling. A girl can’t read this sort of thing without her lipstick.” ~ Holly Golightly, tekst uit de film Breakfast at Tiffany’s, gebaseerd op het gelijknamige boek van Truman Capote.

Soms heb je een film die je al honderd keer heb gezien en er nog steeds geen genoeg van kan krijgen. Een film waar je de titelsong van uit je hoofd kent en de tekst mee praat, alsof je het script zelf geschreven heb. Je favoriete film, waar je maar niet over uitgepraat raakt. Breakfast at Tiffany’s is voor mij zo’n film. Hierin verwijst Tiffany’s naar de juwelen winkel, Tiffany & Co. En als er al heel lang een kettinkje op je verlanglijstje staat én je jarig bent, kleurt je verjaardag zomaar ineens Tiffany blue.

Tiffany, Truman en Audrey

De film ”Breakfast at Tiffany’s” is gebaseerd op het gelijknamige verhaal, geschreven door Truman Capote. Het boek werd in 1958 gepubliceerd, waarna de film in 1961 volgde. Het is dus ook een oude film, met prachtige muziek en kleding uit de jaren ’60. In de hoofdrol speelt stijlicoon Audrey Hepburn, Holly Golightly. Zoals jullie misschien wel weten ben ik een grote fan van Audrey en dat is dan ook een van de vele redenen waarom ik deze film zo leuk vind. Het boek zelf heb ik ook meerdere keren gelezen. (Kleine tip: de film staat op Netflix).

Het is een heel romantisch verhaal wat zich afspeelt in New York. Holly is een heel elegant, maar ook zeker wispelturig meisje, die met alle winden mee waait. Haar favoriete plekje in New York is de winkel van Tiffany & Co, waar ze vaak in de ochtend, met haar ontbijtje de etalage staat te bewonderen. Later ontmoet ze Paul Varjak, gespeeld door George Peppard, een schrijver die een heel ander leven leidt. Hun liefde voor elkaar groeit en gedurende het verhaal leren ze steeds meer van elkaars leven.

Tiffany & Co

Tiffany & Co past als zaak in het rijtje van high fashion merken, als Cartier, Louis Vuitton, Chanel, Hermès en ga zo maar door. In de PC Hooftstraat in Amsterdam zit een Tiffany & Co winkel en hebben ze een shop-in-shop bij het warenhuis de Bijenkorf. Ik was al heel vaak langs de vitrines van de Bijenkorf gelopen en er was een kettinkje, waar al heel vaak mijn oog op was gevallen. Een zilver hangertje in de vorm van een slotje, waar een tekst op staat die kenmerkend is voor de Tiffany & Co collecties. “Please return to Tiffany & Co New York.” Je hebt het hangertje in het groot, maar ook in het klein aan een kettinkje hangen. Degene die ik had gezien had er dan nog een klein hartje naast hangen in het roze of in het ”Tiffany blue,” turquoise blauw kenmerkend voor het merk. Het kettinkje zit niet in de snelle meepak prijsklasse, dus sprak ik met mijzelf af te sparen en hem te kopen als ik 18 zou worden.

Tiffany blue Birthday

Afgelopen vrijdag 14 juni werd ik 18 jaar. En zoals ik mijzelf beloofd had, ging ik met mijn ouders naar Amsterdam om mijn kettinkje op te halen. We gingen naar de Bijenkorf waar we eerst nog even rondkeken en daarna werden geholpen door een heel aardig meisje van de Tiffany counter. Ik twijfelde nog even tussen mijn voorkeur roze of kenmerkende blauwe, maar als eerste Tiffany aankoop, moet je natuurlijk wel voor Tiffany blue kiezen. We mochten plaatsnemen en ik vertelde haar dat ik jarig was. Ze bood me een glaasje champagne aan en voor ik het wist zat ik al nippend aan mijn eerste legale drankje, mijn kettinkje te passen. Ik registreerde me, terwijl mijn kettinkje netjes werd ingepakt. En als je ouders je op het laatste moment vertellen dat je het kettinkje van hen krijgt, kan je dag al helemaal niet meer stuk. De service was heel goed en een extra bedankje naar @anniemcqueen op instagram, voor de geweldige hulp bij mijn eerste Tiffany & Co aankoop.

”If I could find a real-life place, that made me feel like Tiffany’s, then … I’d buy some furniture and give the cat a name.” ~ Holly Golightly

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *