Chanel: een eeuw No. 5
In een interview in 1952 werd Marilyn Monroe gevraagd wat ze naar bed droeg. Haar antwoord? Chanel No 5. De wereldberoemde parfum vierde deze week op 5 mei haar 100ste verjaardag. Ik schreef een blog ter ere van de verjaardag van de iconische parfum, waar een mooi verhaal achter zit. Lees je mee?
”A woman who doesn’t wear perfume has no future”
Gabrielle Chanel
Voordat de parfum op markt kwam had Gabrielle Chanel haar mode imperium al opgebouwd. Op de straten van Parijs zag je dames al in de beroemde mantelpakjes paraderen. Net zoals dat Gabrielle veel had aan te merken op de vrouwenkledingmarkt in haar tijd, had ze ook iets aan te merken op het parfum aanbod. Haar missie was een geur te ontwerpen die men direct zou associëren met een vrouw. Een elegante compositie van geuren. Ze schakelde de hulp van Ernest Beaux in, een Russisch Franse parfumeur, die in 1921 met zijn creatie de wereld op zijn kop zette.
Chanel No 5: meer dan een geur
Ernest Beaux creëerde een reeks parfum voor Gabrielle, waarvan ze nummer 5 de beste vond. Dit en het feit dat het haar geluksgetal was, zorgde ervoor dat de parfum het beroemde nummer als naam kreeg. Het flesje zelf, waar de vloeistof in zit heeft ook een mooi verhaal. Het is een simpele flacon, die representatief is voor de tijdloosheid van de parfum. De bijna diamant geslepen vorm is geïnspireerd door de geometrische vorm van het Place Vendome, het plein waar Gabrielles suite in het Ritz op uitkeek.
Vrouwelijkheid in een flesje
Chanel bereikte met de ontwikkeling van de parfum, alles wat ze voor ogen had. Een tijdloze essence voor eeuwig gelinkt aan pure vrouwelijkheid. Een leuk feitje hierbij is dat in de jaren ’50 de meeste flesjes parfum verkocht werden aan mannen. Vlak na de oorlog was de parfum erg populair geworden in Amerika en iedere soldaat nam een flesje mee voor zijn ”meisje”.
”As if mademoiselle Chanel had found the formula for the feminine eternal”
Inside Chanel: video 1 ‘No 5’
We zijn nu 100 jaar verder en nog steeds vliegen de flesje No 5 jaarlijks wereldwijd de winkels uit. Iedere twee minuten wordt er ergens in de wereld wel een flesje verkocht. Naast de beroemde woorden van Marilyn Monroe, zagen we veel bekende gezichten in reclamecampagnes voor de parfum. Van Brad Pitt als eerste mannelijke gezicht in de campagne, tot Franse actrice Audrey Tauto.
Voor het schrijven van dit blog heb ik voornamelijk informatie gebruikt van de informatie op de Chanel website. Er staat een video op van Inside Chanel, die de impact van de parfum op de wereld laat zien. Hij is zeker de moeite waard op te bekijken, klik hier. Voor meer mooie verhalen achter het modehuis kun je er ook zeker terecht.
Ik proost in ieder geval op een eeuw No 5.